BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 10 Ogos 2009

POLIGAMI

pandangan dan pendirian aku mengenai poligami... bukan bermakna aku harap untuk berpoligami tapi itu aku serah pada takdir dari Allah...
aku ni sebenarnya sejak kecil lg dah terdedah dgn isu poligami ni. tapi itu bukan bermakna family aku ada yg berpoligami... aper yg aku tahu, poligami tu indah kalau ketua pasukan tu bagus.. dalam ramai kawan2 ayah aku yg poligami tak der plak aku dgr dia org gaduh, cerai berai.. semua yg aku tgk indah2 belaka...
aku memang geram la kalau ader yg kate poligami tu tak adil, hina , kuat nafsu n mcm2 lg la... tapi kalau pusat pelacuran, pusat urut *****, n mcm2 pusat2 maksiat ni, dia org tak kater plak benda tu salah hina, malah tempat2 maksiat ni diberi lesen lg mcm digalakkan.. tapi bile timbul isu poligami ... semua perempuan bg respon yg negative buat2 muke... para2 isteri lg la anti dgn poligami ni... tapi kalau suami gi pusat2 maksiat ni tak per...
memang la kiter tak leh salahkan pompuan semata2... lelaki pun salah gak.. "mahu tapi takut" raser hati nak kawin lg, tapi takut bini marah, tapi tak takut wat maksiat... aper la nak jadi dunia sekarang ni... si isteri plak dah taw dah suami ader pom simpanan tapi still tak bg suami kawin lg.. tapi si isteri ni tak fikir ker aper kekurangan dia, layanan dia.. kalau semua lengkap n sempurna tak der la suami nak cari lain ini tak.. taw nak marah jer... amalan muhasabah diri amat penting bg suami isteri (chewah.. macm aku ni dah kawin jer) ... ilmu mengenal islam n cintakan tuhan tu kene mantap antara suami dan isteri... bila kiter kenal tuhan kite yakin dgn takdir tuhan ... kiter akan redha dgn poligami ni..
tu semua takdir yg dicatat oleh Allah... walau mcm mane2 pun suami kite nak kawin lg , kalau kat loh mahfuz suami kite ni tak ditakdirkan utk kawin ramai.. tetap tak kawin gak... begitu jugak sebaliknya suami kite setia dgn kite pandang pom lain pun tak nak..., tapi kalau dah ditakdirkan kawin ramai tetap gak dia kawin ramai.... ape2 hal pun kite kene yakin dgn takdir Allah....
poligami adalah jalan keluar kite dari diselubungi ke lembah maksiat dan suatu alternatif jalan keluar dari masalah sosial pada mase kini dan janganlah ditegah poligami ni, ape yg ditegah maksiat tu... biarlah poligami berleluase (dgn pantauan dan ilmu yg cukup n bahagia) daripada maksiat berleluase (zina, sumbang mahram,pusat urut dll) kelak negara kite dilaknat oleh Allah.
disini aku sertakan wawancara bersama pengerusi kelab poligami ikhwan:umi Hatijah Aam

Menurut Hatijah, banyak komen mengatakan tentang poligami, ia diamalkan kerana mengikut sunah nabi tapi dalam perkara lain yang diamalkan nabi kenapa mereka tidak mahu mengikutnya.''Pihak lelaki yang mahu mengamalkan poligami haruslah terdiri daripada mereka yang bertanggungjawab serta dekat pula dirinya dengan perintah dan arahan Tuhan. Saya juga faham kenapa ada wanita yang rela tidak berkahwin dengan suami orang kerana takut dikatakan merampas suami orang.
''Dalam sejarah pun telah dinyatakan bagaimana Rabiatul Adawiyah menolak pinangan Imam Hassan Al Basri kerana takut terganggu urusan dan amalannya dengan Allah jika beliau berkahwin. Ini adalah satu contoh yang sangat hebat dan mungkin tidak ada lagi mereka yang mampu melakukannya,'' kata Hatijah.Selain itu, beliau juga meminta mereka yang sering melaungkan hasrat dan tindakan memperjuang dan membela nasib wanita agar turut sama membantu usaha kelab poligami.
"Poligami ini bukanlah sesuatu yang keji dan tidak semua wanita yang terlibat dalam poligami tidak bahagia. Malah ramai di antara kami kini menemui kebahagiaan sebenar dalam hidup walaupun mereka ini terlibat dalam poligami dan semua ini berlaku dengan ketentuan Allah disertai usaha dan niat yang murni untuk menegakkan dan mencari keredaan Tuhan,"
kata Hatijah mengakhiri bicara.Posted by MERBOK TIMES at Sunday, August 09, 2009

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

i luv poligami
kalau dua2 merajuk..ana kawin 3